Hund – en bransch att satsa på!

Marknaden för hundtjänster växer. En spännande möjlighet för dig som älskar hundar och drömmer om att starta eget.

Vi lägger allt mer pengar på våra hundar och hundpopulationen i Sverige ökar sakta men säkert. Så här har utvecklingen sett ut de senaste 20 åren och inget tyder på att den kommer att mattas av.

– Generellt sett har vi en tillväxt. Vi inventerade hela smådjursbranschen rätt nyligen och kom fram till att den omsätter ungefär 10 miljarder kronor om året. Den absolut största delen utgörs av hund och då framför allt av hundmat och veterinärvård. Men något som växer starkt är olika typer av tjänster, som instruktör, rehab, dagis och pensionat, säger Ulf Uddman, ordförande i Djurbranschens Yrkesnämnd och vd i Svenska Kennelklubben.

Majoriteten av de företag som erbjuder olika hundtjänster har få eller inga anställda utöver ägaren. Dels är det personer med ett stort hundintresse och gedigen kunskap om hund som ser möjligheter i branschen, dels ungdomar som aktivt väljer hund under sin gymnasieutbildning. Ulf Uddman tycker att utbildningarna är bra, men menar att de trots allt bara är en grund. Vill man jobba med hund på allvar behöver man också skaffa sig erfarenhet, särskilt om man planerar att starta eget.

Börjar smått

De som redan är etablerade på arbetsmarknaden, inom hund eller annat, smyger ofta i gång det egna hundföretaget. Många har en fast halvtidstjänst som bas och kombinerar den med sin egen verksamhet, i alla fall till en början.

– Ska man ge sig in i den här branschen måste man vara klar över att det är en tjänstebransch där det krävs förmåga att jobba kundorienterat och på obekväma tider. Men man måste också våga ta betalt och vara stolt över den kunskap man säljer. Och älska hundar givetvis!

Att få fram exakta siffror om hundbranschen och då särskilt tjänstesektorn är svårt i dag. Enligt Ulf beror det bland annat på att den ännu är lite för liten för att komma ut i den offentliga statistiken. Företagen är små och det blir därför inga stora rubriker när någon lägger ner eller går i konkurs. Det finns heller ingen branschorganisation som kan ge en bra bild av läget. Men några tydliga tecken på att djurbranschen i stort är en framtidsbransch har ändå dykt upp på senare tid. Förra året klev tre större riskkapitalister in och köpte upp 60 procent av all veterinärvård i Sverige. Många zoobutiker har också köpts upp av stora kedjor eller blivit franchisetagare och fått en försäljningsökning.

– För några år sedan var det nästan omöjligt att sälja en veterinärklinik, till exempel vid en pensionering, men så ser det inte alls ut i dag. Det har skett en stor förändring på kort tid. Ingen skulle vara beredd att pytsa in hundratals miljoner i branschen om det inte fanns en stor tro på den.