Ny undersökning – många skulle välja sitt husdjur framför partnern
Foto: Getty Images

Ny undersökning – många skulle välja sitt husdjur framför partnern

Enligt en färsk undersökning ser majoriteten av de som tillfrågades sina husdjur som familjemedlemmar och att man till och med skulle välja sitt husdjur framför sin partner.

Det är Arken Zoo som nu presenterat sin årliga undersökning Husdjursbarometern som tar tempen på husdjurägare. Nytt för i år är bland annat att den även inkluderar de nordiska grannländerna Finland och Norge.

Husdjursbarometern undersöker husdjursägares vanor och inställning till frågor som rör bland annat sällskap, mat och motion och vänder sig till alla husdjursägare.

Känner sig älskade

Tvärtemot vad man kan tro, skaffade de flesta tillfrågade sitt husdjur innan 2019, det vill säga innan pandemin. Många av husdjuren i undersökningen är också 5–10 år. Precis som föregående år visar undersökningen att en klar majoritet av djurägarna upplever att husdjur skänker glädje (64 procent) och samtidigt bidrar till att minska stress (50 procent) och känsla av ensamhet (47 procent).

– Husdjursbarometern visar än en gång att så gott som alla tillfrågade husdjursägare, i såväl Sverige som Finland och Norge, ser husdjuret som en del av familjen, och att de känner sig älskade av sitt husdjur. Att husdjuren i sin tur minskar stress och ensamhet blir en fin symbios mellan djur och människa, säger Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Undersökningen visar ett fortsatt starkt engagemang hos Sveriges mattar och hussar där hela 72 procent uppger att de vanligtvis har med sig husdjuren när de tar en fika och 74 procent avslöjar att de mer än gärna pratar om sitt husdjur.

Husdjur går före partner

Orsaken till att man skaffar husdjur varierar och undersökningen visar att de tre vanligaste anledningarna är att djur gör oss glada (68 procent), att man har vuxit upp med husdjur och det är en naturlig del av tillvaron (44 procent) och att det alltid är någon som möter en med glatt humör. En betydande andel husdjursägare upplever också att man delar personlighetsdrag med sitt husdjur (34 procent) eller till och med liknar varandra (12 procent).

– I undersökningen svarar 20 procent av de tillfrågade att de tänker på sitt husdjur oftare än sin partner. Dessutom uppger hela 43 procent att de skulle välja husdjuret före partnern om man inte kommer överens. Det säger en hel del om husdjursägares engagemang, säger Sarah Frelin Ekvall.

Familjemedlem – trots utmaningar

Husdjursbarometern har också gjort en djupdykning i vad man upplever som de största utmaningarna. Hundägare upplever veterinärkostnader (37 procent), att lämna hunden ensam (34 procent) och att träna hunden så den uppför sig (17 procent) som mest utmanade.

Flera av utmaningarna går att relatera till hälsa, både mental och fysisk. Mental stimulering kan underlätta när man måste lämna djuren ensamma och kan minska risken att något förstörs. Veterinärkostnader hos ett hälsosamt husdjur kan hållas nere med rätt foder, genom att se efter klor och päls och ge gott om motion. För människor bryr sig om sina husdjur, vilket inte minst återspeglas i topp tre av egenskaperna husdjursägarna uppger hos sina husdjur; att de är kärleksfulla (53 procent), smarta (35 procent) och lojala (32 procent).

– Husdjur är idag en naturlig del av vår tillvaro. De är älskade familjemedlemmar som håller oss sällskap och som vi gärna pratar om, umgås med och som följer med oss när det är möjligt. De är helt enkelt en del av familjen, säger Sarah Frelin Ekvall.

Om undersökningen:
Husdjursbarometern är en årlig undersökning som undersöker husdjursägares vanor och inställningar och frågor som bland annat rör relationen till husdjuret, införskaffandet av husdjuret, foder och utrustning och mycket mer. Husdjursbarometern 2022 har genomförts i Sverige, Norge och Finland av YouGov på uppdrag av Arken Zoo. Totalt tillfrågades 1 008 husdjursägare i Sverige, 1 020 i Norge och 1 008 i Finland under perioden 21 februari – 2 mars 2022.

Källa: Arken Zoo