Advokaten svarar: Kan vi kräva ersättning av säljaren?

Advokaten svarar: Kan vi kräva ersättning av säljaren?

En förtvivlad läsare köpte hund på Blocket som senare visade sig att vara sjuk. Kan de kräva ersättning? Advokat Anna Öster svarar.

Läsarens fråga:

Jag och min sambo köpte en hundvalp för 15 000 kronor på Blocket. I annonsen sas det att valpen vid leverans skulle vara chippad, avmaskad, vaccinerad och veterinärbesiktigad.

Vi bor norrut och valpen fanns i Stockholm. När vi kom till säljaren var valpen i en kartong tillsammans med en annan hundvalp. Moderstiken var hemma på kenneln. Säljaren sa att besiktningsprotokollet skulle skickas till oss vilket vi accepterade och vi fick kontaktuppgifter till veterinären som utfört veterinärbesiktningen. Vi kontaktade veterinären på telefon som sa att valpen var godkänd och utan anmärkning. Vi bestämde oss för att köpa valpen och betalade genom swish. Inga skriftliga avtal upprättades.

Valpen sjuk

Bilresan hem med valpen var jobbig. Hon frös och hade svårt att andas. Ville inte äta eller dricka. Vi tog valpen till en veterinär. Valpen var extremt undernärd och hade en övre luftvägsinfektion som lett till lunginflammation. Dessutom sa veterinären att valpen omöjligen kunde vara 8 veckor gammal (max cirka 4-5 veckor). Den första veckan besökte vi veterinärkliniken tre gångar. Kostnader för veterinärbesök har uppgått till ca. 20 000 –
25 000 kronor. Vi fick även göra avföringsprov på henne där det konstaterades att hon hade två olika parasiter i magen.

Då vi inte har någon godkänd besiktning på valpen så kan vi inte försäkra henne. Vi har kontaktat säljaren via sms och hon säger att valpen är 8 veckor. Om vi inte vill ha henne så får vi lämna tillbaka henne. Inget av det som sades i annonsen stämmer heller. Veterinären vi pratade med innan köpet är omöjlig att nå.

Vi är förtvivlade men vi har blivit allt för bundna till valpen. Lämnar vi tillbaka henne kommer hon säkert dö eller avlivas. Men vi undrar om vi kan kräva ersättning av säljaren för alla kostnader vi har haft? Tack på förhand!

Förtvivlad

Advokatens svar:

Hej och tack för er fråga! Det låter tyvärr som att ni har köpt en så kallad smuggelhund. En smuggelhund är när en hund förs in i landet utan att uppfylla införselskraven så som t.ex. rabiesvaccinering.

Som köpare bör man undersöka varifrån valpen kommer och begära att få träffa moderstiken. Det är även viktigt att försäkra sig om valpens ålder. Enligt Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund får inte en valp skiljas från sin moder innan valpen är åtta veckor. Det innebär ett brott mot djurskyddslagen om man särar på en valp och dess moder innan valpen är åtta veckor gammal. Nu sa säljaren att moderstiken fanns på annan plats men troligtvis fanns den i ett helt annat land.

Många smugglade hundar säljs som bekant ovaccinerade och insjuknar snabbt efter köpet. Det är därför viktigt att hundvalpen är grundvaccinerad och har ett högst sju dagar gammalt besiktningsintyg från veterinär. Nu verkar ni ha pratat med någon som utgav sig för att vara veterinär. Jag ser det som en risk att detta borde ha väckt er misstanke.

Köpeavtal

Det är även viktigt att se till att det upprättas ett tydligt köpeavtal med bland annat. aktuella kontaktuppgifter. Nu verkar ni kunna nå säljaren via mobiltelefon vilket är bra. Annars är det vanligt att det inte går att spåra säljaren då köpet är genomfört.

Jag utgår från att ni köpt valpen av en privatperson. Den lag som då blir gällande är köplagen och ej konsumentköplagen. I köplagen anges att om en köpare undersöker valpen får köparen ej åberopa fel som köparen upptäckte eller borde upptäckt vid undersökningen. Det kan finnas en risk att det kan anses att ni borde förstått att det var en så kallad smuggelhund baserat på av vem och var ni köpte valpen, att ni inte fick se moderstiken, valpen var liten och i dåligt skick och att ni inte fick med er ett besiktningsintyg.

Prisavdrag och skadestånd

Men om det skulle vara så att ni inte borde förstått detta så är det viktigt att omgående reklamera vilket jag har förstått att ni gjort via sms. Påföljden vid fel kan bli hävning eller prisavdrag i kombination med skadestånd för till exempel kostnader. Nu har ni blivit erbjudna att lämna åter valpen (hävning) men det vill ni inte. Ni kan försöka kräva prisavdrag och skadestånd med stöd av följande argument:

  1. Att valpen har haft väsentliga fel vid leveransen.

2. Att ni som köpare ej har upptäckt dessa fel vid undersökningen av valpen innan köpet och har ej heller haft fog att misstänka dessa fel (här är jag som jag nämnde tidigare tveksam till om detta håller).

3. Att valpens skick avviker väsentligt i relation till erlagd köpeskilling,

4. Att valpen har marknadsförts på ett vilseledande sätt.

5. Att säljaren har förfarit svikligt då säljaren varit medveten om dessa fel och brister.

Med detta resonemang skulle ni kunna argumentera för att säljaren ska återbetala dels en del av köpeskillingen, dels de kostnader som ni drabbats av. Ni har tur att ni har en säljare som än så länge verkar vara möjlig att nå och försöka att finna en lösning genom en förlikning.

Jag förstår att ni blivit förälskade i er hund och vill göra allt för att rädda henne. Men det är viktigt att undvika att köpa valpar på detta sätt då det tyvärr gynnar en marknad för smuggelhundar.

Anna Öster, advokat