12 saker att göra i stället för att bli arg

12 saker att göra i stället för att bli arg

… eller irriterad och skälla på din hund. Livet med hund är härligt – men ibland också lite besvärligt. Det är kanske inte alla gånger din vovve villigt struntar i haren, låter bli att sno frukostmackan eller helt ignorerar den mötande hunden som blåser upp sig. Träning och åter träning, och schysst sådan, är enda receptet.

Men man är ju inte mer än människa om man ibland blir trött och irriterad på hunden. Här några knep att ta till när du känner dig som en dålig hundägare och sinnet rinner till. För hur arg och irriterad du än blir, låt det inte gå ut över hunden – eller människor i din närhet.

1. Räkna till tio, eller trettio, eller hundra …
Det är lätt att bli arg på både den egna hunden eller kanske en annan hundägare. Men att skälla och bråka gör oftast bara situationen än mer stressad och hunden blir i stället sitt värsta jag. Du kan också råka säga saker du kanske ångrar sen och måste undvika favoritrundan för all framtid för att slippa konfronteras med folk du skällt ut. Räkna tyst för dig själv samtidigt som ni lämnar situationen, både du och din hund blir faktiskt lugnare ju längre du räknar.

2. Ta ett djupt andetag
Helst flera. Räkna gärna samtidigt, och förflytta er ifrån det som upprör er båda. Det är naturligt att bli spänd i en stressande situation, andningen hjälper dig att slappna av.

3. Byt fokus
Har din hund gjort något irriterande, som den kanske till och med brukar göra, ta hand om det för stunden, men glöm det sedan ett tag. Tänk inte heller på alla andra gånger det blivit tokigt. Försök att fokusera på något positivt och kul i stället; att det är fint väder eller att hunden gjort något bra tidigare på dagen. Sen tar ni tag i problemet i lugn och ro.

4. Var medveten om vad du själv går i gång på
Både människor och hundar kan vara reaktiva eller gå i gång på särskilda händelser eller miljöer. Vet du med dig att du till exempel alltid blir nervös när du passerar huset med den lösa hunden på tomten, så undvik det. I alla fall tills ni båda känner er säkra på utmaningen i situationen.

5. Var snäll mot dig själv
Att uppfostra en hund – och människobarn också för den delen – är ofta en utmaning. Vi är alla människor, ibland gör man kanske inte som man tänkt, eller som man vet att man borde. Men det kan alltid bli bättre nästa gång.

mys

6. Inse vad du kan påverka
Vissa saker i omgivningen går inte att styra över, som till exempel viltstråk, trafik eller andra hundar. Vissa raser har också väldigt starka, framavlade, drifter som man kanske faktiskt måste acceptera och förhålla sig till.

7. Försök se saken i ett större perspektiv
Visst, den här gången gick det kanske inget vidare med att låta bli att jaga efter katten, men inte behöver det vara något att grämas över, (så länge ingen olycka inträffade förstås)? Glöm och ta nya tag med träningen.

8. Våga prata om problemen
Ibland kan det visa sig att andra hundägare i bekantskapskretsen har haft samma problem, och löst det. Att vända sig till ett proffs med bra rykte kan också få många problem att faktiskt försvinna.

9. Fokusera på de bra stunderna
Gick inte mötet med grannhunden något vidare i dag? Men hur var det förra gången, då skötte sig ju båda faktiskt fint, har du glömt det? Att förändra besvärliga beteenden tar ofta lång tid, Rom byggdes inte på en dag. Se dina små delsegrar.

10. Fira de små segrarna
Sätt små delmål och njut sedan av att de uppnås. Belöna både dig själv och hunden lite extra när ni taget ett nytt steg i träningen, då blir det roligare att jobba. För båda.

11. Släpp ut känslorna
Gick det åt skogen i dag, skämdes du ihjäl när hunden tuggat sönder kompisens märkesväska eller fick du skäll av en annan hundägare (som kanske inte har läst det här?)  Släpp ut det, men inte på hunden eller andra människor förstås. Det är helt okej att gå lös på en kudde eller att köra ett stenhårt boxningpass eller löprunda – utan hunden – för att få utlopp för frustrationen.

12. Ta en paus från hunden
Du behöver ju inte sätta ut den på Blocket (även om du hotar den med det ibland) men att låta någon annan ta några av promenaderna eller kanske hunden en helg, gör att du kan ladda batterierna. Att längta lite kan också göra under för tålamodet.

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail