Högläsning för hund ska öka läsintresset

Högläsning för hund ska öka läsintresset
Att ha en god läsförmåga är nyckeln till all inlärning. Därför har S:t Pers skola i Sigtuna kommun börjat använda sig av så kallade läshundar. Med hjälp av Luna, Muffins, Nova och Milou ska elevernas motivation och självförtroende öka när det kommer till högläsning – och därmed även ordförståelsen och läshastigheten.

I Sigtuna bibliotek står en provisorisk läskoja, eller hundkoja som en av eleverna kallar den. Det är en mjuk madrass, några kuddar och en filt med hundmotiv på. Skärmväggen som är uppställd för att dämpa yttre störningsmoment gör också så att det blir en mer ombonad känsla.

I kojan sitter en elev från skolår 3 i S:t Pers skola. Han har en bok i knät. Och en Golden retriver.

– Elever, som i vanliga fall kanske känner olust inför att läsa högt inför klassen, får en helt annan känsla inför läsandet nu när de får sitta så här i lugn och ro med någon som lyssnar på dem och dessutom ser ut att gilla vad de hör. En hund dömer inte, säger pedagogen och hundföraren Marika Zetterdahl som, tillsammans med Elina Garp, är initiativtagare till projektet.

Forskning har visat att närkontakt med djur får oss människor att producera oxytocin, som gör att vi känner oss trygga och mindre stressade. Det märks också tydligt på eleverna. Under den halvtimme som varje elev får sitta i kojan och läsa är de väldigt lugna och fokuserade.
Såväl lärare som föräldrar till de elever som är med i läshundsprojektet är hittills mycket positiva. De har redan märkt att barnen fått ett ökat läsintresse.
Böckerna som eleverna får läsa ur handlar på olika sätt om hundar och är noggrant utvalda av bibliotekarien Paula Norrlid på Sigtuna bibliotek, för i det här projektet samarbetar skola och bibliotek nära.

– Vi ser det här som en möjlighet att prova en annan väg för att lyfta eleverna. Många elever idag har svårt med koncentrationen eller har kanske inte knäckt läskoden än. Vi vill inte fastna i en traditionell undervisning utan hitta nya metoder, berättar Marit Jansson, tf rektor på S:t Pers skola och fortsätter:

– Det här projektet med läshundar kommer vi kunna mäta resultatet av. Inför terminsstart fick samtliga elever i trean göra ett högläsningstest, där vi mätte läshastighet. Det testet kommer vi att följa upp och kommer på så vis kunna se effekten.

Allt som händer i läskojan dokumenteras noga av Elina Garp som har projektet som sitt masteruppsatsämne och undersöker hur barnen och hundarna deltar i, och agerar under lässtunden.

I första hand är det de elever som behöver träna lite extra som tillfrågats att vara med, men tanken är att alla skolans skolår 3-elever som vill ska få prova på någon gång under terminen.
Fram till början av juni kommer 100 läspass med hund, a´30 minuter, att hållas.

De fyra hundarna, som är lämplighetstestade av SWDI för att jobba mot äldre, är alltid nybadade och borstade och det städas noggrant efter varje pass med tanke på eventuell allergi hos andra biblioteksbesökare.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail